Logo Autogas Centrum
Logo Autogas Centrum

Vlajka Velké BritánieVlajka České Republiky

Nacházíte se zde:  

Přestavby FSI, TFSI, GDI, TSI

 

Při částečném zatížení motoru, které je poměrně časté, může motor díky vrstvenému vstřikování paliva pracovat s velmi chudou směsí. V tom okamžiku je dané minimum paliva soustředěno v okolí zapalovací svíčky tak, aby vůbec mohlo dojít k zažehnutí. Zbylý prostor válce je vyplněn podstatně chudší směsí, dalo by se říct skoro čistým vzduchem. Směšovací poměry se u motorů FSI pohybují kolem 1:40 až 1:50. Takový poměr je už pod hranicí zápalnosti směsi. Aby tedy mohlo ke vznícení vůbec dojít, je v průběhu sání přiváděn proud vzduchu pomocí speciálně tvarovaného potrubí tak, že vzniká prudký točivý vír. Těsně před koncem zdvihu pístu se pod vysokým tlakem vstříkne minimální potřebné množství benzínu. Díky víru ve válci se vytvoří několik vrstev směsi, z nichž každá má jiný poměr paliva a vzduchu. Tím vzniká ono vrstvené plnění. Nejbohatší směs je soustředěna v okolí svíčky. Jiskra směs zapálí a hořící palivo pak zažehne i zbývající chudou směs.

Motor s přímým vstřikem benzínu těží také z menších tepelných ztrát. Vrstva vzduchu kolem onoho „mráčku“ směsi v okolí svíčky ho totiž izoluje od stěny válce a hlavy pístu. 


 Co vlastně zkratka FSI znamená?

FSI znamená Fuel Stratified Injection, čili vrstvené vstřikování paliva.

Mezi výhody vrstveného vstřikování patří: lepší dynamika, vyšší výkon i točivý moment a přitom až patnáctiprocentní úspora pohonných hmot. To vše díky přímému vstřiku paliva a možnosti kontrolovat výkon pomocí regulace kvality směsi vzduchu a paliva, která je dodávána do válců. Klasické benzínové motory omezují výkon škrcením množství směsi na sání.

Zkratka FSI vznikla z anglického Fuel Stratified Injection a označuje nové benzinové motory s přímým vstřikem paliva. Oproti motorům se vstřikováním paliva do sacího potrubí mají tyto motory vyšší výkon a lepší průběh točivého momentu. Další výhodou je nízká spotřeba paliva a plnění přísnějších emisních limitů.

Technický základ systému FSI je na pohled jednoduchý, ale ve skutečnosti to jednouché vůbec není. V principu jde o zážehový motor spalující směs paliva a vzduchu, která obsahuje ještě více vzduchu a méně paliva než v případě konvenčních motorů. U nich se palivo vstřikuje do nasávaného vzduchu již během sacího zdvihu, takže vzniká homogenní směs vzduchu a paliva, která je v celém objemu spalovacího prostoru dobře zápalná. Motor tedy pracuje s tzv. homogenní směsí a je regulován pomocí lambda-sondy tak, aby v katalyzátoru došlo k co nejúčinnější redukci škodlivin. U motorů FSI může být množství vstřikovaného benzinu tak malé, že při vytvoření homogenní směsi se vzduchem by tato směs byla tak „chudá“, že by ji vůbec nebylo možné zažehnout.

 


  

 Co vlastně zkratka TFSI znamená?

TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection)

Zkratka TFSI je označení používané pro motory s přímým vstřikem benzínu a vybavené turbodmychadlem.

TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) označuje nové benzínové motory s přímým vstřikem paliva, přeplňované turbodmychadlem. Tyto motory mají vysoký výkon i točivý moment od nízkých otáček. Další výhodou je nízká spotřeba a plnění nejpřísnějších emisních limitů.

 

Motory TFSI

 

 

 

 


 

 

Co vlastně zkratka GDI znamená ?

GDI (Gasoline Direct Injection)

Zkratka GDI označuje zážehové motory s přímým vstřikem benzínu. Automobilka Mitsubishi byla prvním výrobcem, který tyto motory zavedl. Stejné označení nesou také motory automobilek Hyundai a Kia.

První motor GDI, čili motor s přímým vstřikováním benzínu, představila automobilka Mitsubishi v modelu Galant. Psal se rok 1996 a moderní řadový čtyřválcový motor 1.8 GDI s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec začal psát novou kapitolu historie zážehových motorů. Motory s přímým vstřikováním paliva spalují palivo mnohem efektivněji, čímž dosahují vyšších výkonů, lepšího průběhu krouticího momentu, nižší spotřeby paliva a nižších emisí výfukových plynů.

Hlavní rozdíl mezi vstřikováním do sání a přímým vstřikem paliva je v místě, kde je tvořena směs. Dříve bylo palivo vstřikováno do proudu vzduchu v sacím potrubí, s příchodem přímého vstřikování je palivo vstřikováno přímo do válce. Motory s přímým vstřikováním benzínu mají tudíž nějaké konstrukční odlišnosti:

▪ sací kanál je svislý kvůli optimálnímu nasměrování proudu vzduchu a účinnějšímu plnění válce

▪ dno pístu je tvarové; tvar pístu spolu s vertikálním sacím kanálem umožňují směřovat proud směsi rovnoběžně s osou válce

▪ motory GDI mají vysokotlaké palivové čerpadlo se systémem common rail a vysokotlaké vstřikovače

 

Princip
Motor GDI pracuje ve dvou, resp. třech, různých režimech vytváření zápalné směsi:

velmi chudá (vrstvená) směs – režim používaný při volnoběhu a nízkých otáčkách do 2500 ot/min. Výkon je v tomto případě regulován kvalitativně, tj. změnou složení zápalné směsi. Nasávaný vzduch je veden obtokem kolem škrticí klapky, aby se zmenšily energetické ztráty. Aby bylo možné chudou směs vůbec zapálit je důležité dokonalé rozvrstvení směsi. Palivo se vstřikuje do proudu vzduchu až na konci kompresního zdvihu těsně před zažehnutím směsi. Proto je možné zažehnout i celkově velmi chudou směs se směšovacím poměrem až 40:1.

 


 

 

Co vlastně zkratka TSI znamená ?

TSI (Twinchrged Stratified Injection)

Zkratka TSI je označení používané pro přeplňované motory s přímým vstřikem benzínu vyráběné koncernem Volkswagen.

TSI je zkratka označující přeplňované benzínové motory s technologií přímého vstřiku paliva. Tato motorová řada je používána prakticky u všech značek koncernu Volkswagen. Motory TSI jsou konstruovány podle zásad downsizingu, jinými slovy se vyznačují vysokým výkonem získaným z malého objemu.

Motory TSI existují v různých objemových variantách, počínaje objemem 1 litr pro městská vozítka až po 5 litrů pro AUDI RS6. Různé motory však disponují odlišnou technikou a i napříč koncernovými značkami není označení stejných motorů jednotné. Např. automobilka Audi označuje tyto motory zkratkou TFSI. Aby byla identifikace motoru ještě složitější, jsou motory TSI vyráběny již v druhé generaci (EA111 a EA211) a navíc i během jedné generace došlo k mnoha podstatným konstrukčním změnám. Zkrátka podle označení na zadní části karoserie motorista těžko pozná s čím má tu čest.

 


Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.Více informací